Latin America Magazine.
Argentina

Sabor Latino: Argentijnse latkes voor chanoeka

06-12-2013 by Ruby Sanders

Tijdens het speuren op internet ter oriëntatie van een bezoek aan Argentinië, stuitte ik op La Crespo, een zaakje in Buenos Aires dat als ‘Jewish deli’ wordt omschreven. In de wijk Villa Crespo bestiert een kleindochter van Roemeens-joodse migranten een kleine zaak waar ze gerechten als knishes, kugel, cholent en pastramisandwich op de kaart heeft staan. Van heinde en verre, maar ook uit eigen wijk komen klanten in de stad met de grootste joodse populatie van Latijns-Amerika, de Oost-Europees joodse keuken proeven, met een Argentijnse twist. En laat het nou... » meer lezen

Mediaconcern Clarín moet inbinden tegen regering Kirchner

04-12-2013 by Tom Dieusaert

Een uitspraak van het Argentijnse hooggerechtshof op 29 oktober heeft de grondwettelijkheid bevestigd van de zogenaamde ‘Perswet’ uit 2009. Deze heeft tot doel de pluraliteit in de Argentijnse media te verzekeren en verplicht het dominante mediaconcern Clarín zich op te delen. Volgens de oppositie komt de persvrijheid hierdoor steeds meer in gevaar.  Cristina’s polariserende regering en de groep Clarín Werd de eerste regeringstermijn van de immer vechtlustige presidente Cristina Kirchner gekenmerkt door een conflict met de boeren en de agro-industrie, zo is de persoonlijke vete met de groep Clarín het... » meer lezen

Mercedes Sosa: de stem van Latijns-Amerika

24-11-2013 by Ruby Sanders

Met het overlijden van de Argentijnse folkzangeres Mercedes Sosa in 2009 verloor Latijns-Amerika een belangrijke stem. Niet alleen haar kenmerkende zangstem, maar ook haar proteststem; gedurende haar hele carrière nam Mercedes Sosa het op voor het onderdrukte en in armoede levende deel van het Latijns-Amerikaanse volk. Altijd bleef ze naturel en bescheiden, en verdedigde zij ‘haar’ Latijns-Amerika, soms met gevaar voor eigen leven. In de documentaire Mercedes Sosa: la voz de Latinoamérica heeft de Argentijnse regisseur Rodrigo Vila het leven van de diva die geen diva was in beeld gebracht... » meer lezen

Sabor Latino: Argentijnse Chimichurri

20-11-2013 by Stefanie Klaassen

Chimichurri is een traditioneel Argentijnse saus of marinade die bij uitstek gebruikt kan worden voor gegrild (rund)vlees zoals steak. Behalve bij rundvlees smaakt deze saus ook goed bij verschillende vissoorten. Deze smaakvolle saus wordt gemaakt op basis van azijn, peterselie, knoflook en Spaanse peper  en bestaat in zowel een pittige als minder pittige variant. Chimichurri is niet alleen in heel Zuid-Amerika erg populair, maar ook buiten het continent zijn er veel liefhebbers te vinden. Het enorme aantal Chimichurri-recepten en variaties hierop dat je op internet kunt vinden, getuigt hiervan. Aangenomen wordt dat... » meer lezen

Documentar, La Lucha

16-09-2013 by Andrea Anahí Aguilar

“¿Se puede pronunciar un cuerpo, como se define un territorio? ¿Se puede pronunciar un cuerpo, como se llama a una cosa? ¿Se puede pronunciar un cuerpo, como se reparte el pan? ¿Se puede, acaso, pronunciar un cuerpo, como la finitud del punto El cuerpo no responde al orden de las convenciones, ni al de las cosas. Se pronuncia en verbo, y se llama… Luchar.” An Anahí Aguilar. Voz en off apertura del Documental Clandestinas. 33’. 2013.  Realización integral: OjOta con Media. Argentina   Cuando la necesidad de contar y la... » meer lezen

Kerk heeft in Latijns-Amerikaanse maatschappij haar morele gezag verloren

14-09-2013 by Michiel Baud

Dit artikel is eerder in aangepaste versie verschenen in NRC Handelsblad (16-03-2013) Na de door Vaticaan-media zorgvuldig geregisseerde aankondiging van de nieuwe paus en de grote stroom van artikelen over zijn persoon, is het tijd voor een meer afstandelijke beschouwing van wat deze nieuwe Paus zou kunnen gaan betekenen. Een belangrijke vraag  voor de wereld, maar vooral ook voor Latijns-Amerika, dat nog altijd de grootste rooms-katholieke regio ter wereld is. Dat de eerste niet-Europese paus uit Latijns-Amerika komt, is een daad van gerechtigheid. Maar het was in zekere zin ook... » meer lezen

Grande Andrés (te quiero)

04-07-2013 by Lisa Couderé

Andrés Calamaro. No sé si es su nombre o sus lentes de sol las que le dan una mirada dulce y firme a la vez. O tal vez el acento argentino jugoso y la manera desenvuelta de hablar. Pero Andrés es grande. Algo que claramente también les pareció al cautivado público del coliseo General Rumiñahui en Quito el 15 de junio, que estuvo persistiendo durante todo el concierto: “Olé, olé, olé Andrés.” Y los hinchas tenían toda la razón. Más que un concierto de uno de los íconos del rock... » meer lezen

ArteBA: diverse kunstbeurs in Buenos Aires

05-06-2013 by Roxanne Doyen

Jong, bruisend en divers: dat is arteBA, een toonaangevende kunstbeurs voor hedendaagse Latijns-Amerikaanse kunst. De 22ste editie van deze beurs vond plaats van 24 tot en met 27 mei in Buenos Aires. Roxanne Doyen was er en deed verslag van de beurs.  ArteBA toonde alle mogelijke kunstvormen: van schilderijen tot installaties, van video en fotografie tot conceptuele kunst. Alles kon, alles mocht, alles was aanwezig. Esthetische kunst, kunst met een politieke of cultuurhistorische boodschap, kunst om de kunst. De diversiteit aan kunstvormen werd gereflecteerd  in de verscheidenheid aan galerieën en... » meer lezen

El muerto y ser feliz: zwartkijken op Argentijns verleden

21-05-2013 by Ruby Sanders

Zoals te lezen in één van onze verslagen van het Latin American Film Festival van mei 2013, hebben oudere personages de afgelopen jaren hun intrede gedaan in de Latijns-Amerikaanse cinema. Waar hiervóór adolescenten met hun vraagstukken de Latijns-Amerikaanse films domineerden, nemen de laatste tijd opvallend veel 50-plussers het roer over. Zoals we ook al hebben kunnen lezen, nemen de ouderen de kijker onherroepelijk mee terug naar het verleden. Zo’n recente film is de Argentijnse road-movie El muerto y ser feliz (Javier Rebollo, 2012), waarin het gaat om achteromkijken en het... » meer lezen

Tiempos menos modernos (Simón Franco, 2011): niet zo modern Argentinië

20-05-2013 by Ruby Sanders

De Engelse titel van Tiempos menos modernos (Simón Franco, 2011) luidt Not so Modern Times, een verwijzing naar Modern Times, de klassieker van Charlie Chaplin uit 1936, waarin de industrialisatie en anonimiteit van het moderne leven op satirische wijze wordt bekritiseerd. Het leven van hoofdpersoon Payaguala in deze Argentijnse film, bijna tachtig jaar later verfilmd, heeft niets weg van de groteske samenleving waar Chaplin kritisch tegenover stond. Totdat daar op een dag verandering in komt, en industrialisatie en globalisering in deze films ook thema’s worden. De film vertelt het verhaal van Ramiro... » meer lezen

Argentijnse plattelandshel op laatste dag LAFF

13-05-2013 by Ruby Sanders

Zondag, de laatste dag van het festival, stond helemaal in het teken van winnaars: jurywinnaars, publiekswinnaars, favorieten van filmcritici en Latijns-Amerikaspecialisten. In het vierde en laatste deel van de LAFF/Cedla Film Course besprak Ouweneel één van zijn favoriete films en winnaar van de Latin Angel Jury Award 2008: La Rabia. De filmcursus die op het Cedla gegeven wordt – in het kader waarvan op het LAFF vier films met bijgaand minicollege vertoond zijn – heeft een algehele focus op de post-liberale samenleving in Latijns-Amerika en La Rabia kijkt op een... » meer lezen

LAFF 2013: Eeuwig jong in Argentinië

10-05-2013 by Ruby Sanders

Op donderdag 9 mei stond het Latin American Film Festival in Utrecht in het teken van het dagthema Forever Young. De focusfilms Tiempos Menos Modernos van Simón Franco en El muerto y ser feliz van Javier Rebollo laten beiden een man op leeftijd zien in hedendaags Argentinië: de één binnen steeds dezelfde vierkante meters tegen de gure achtergrond van zuidelijk Patagonië; de ander op een roadtrip door het noorden van het land. Dit verslag is ook te lezen in de dagkrant van het festival, de LAFF Daily, waarin dagelijks artikelen... » meer lezen

Ánima Buenos Aires: geestig en grimmig Argentinië in getekend vierluik

22-03-2013 by Ruby Sanders

Dat animatie zo veel meer is dan Disney en Pixar, wordt elk jaar getoond op het Holland Animation Film Festival. Een van de lange films in 2013 is Ánima Buenos Aires, bestaande uit vier korte verhalen (van ongeveer twintig minuten) over Buenos Aires, ‘net zo divers als de stad zelf’. Inderdaad zijn de verhalen uiteenlopend, weliswaar gekenmerkt met telkens duidelijk overkoepelende thematiek. De film is samengesteld en geproduceerd door María Verónica Ramírez, ook verantwoordelijk voor de originele introductie die voorafgaand aan elke film terugkeert en een graffitisjabloon toont van een tangodansend paar dat in... » meer lezen

De volgorde der ervaringen

13-03-2013 by Jasper Vervaeke

Recensie van Het verdwenen jaar van Salvatierra van Pedro Mairal Eerder verschenen in De leeswolf 7 (2012): 451   Wereldwijd worden jonge romanschrijvers alsmaar vaker onthaald als betrof het de nouveau Beaujolais. In Latijns-Amerika is dat niet anders. Onder de naam ‘Bogotá39’ maakte een vakjury in 2007 een selectie van 39 schrijvers van onder de 39 jaar die de toekomst van de continentale letteren zouden kleuren. De laureaten werden samengebracht op een festival en hun verhalen werden gebundeld in een bloemlezing. Mede dankzij de aan ‘Bogotá39’ verbonden promotie vinden velen onder... » meer lezen

Calle San Luís, Rosario, Argentina: un mundo por descubrir

28-02-2013 by Victoria Aguirre