Latin America Magazine.

Film and Television

Canción sin nombre: aangrijpend onrecht in het Peru van de jaren 80

03-11-2021

‘Lang leve het gewapend verzet!’ De leus staat op een muur gekalkt. Het is een van de vele archiefbeelden waarmee de Peruaanse film Canción sin Nombre opent: foto’s van krantenkoppen over stijgende inflatie, torenhoge werkloosheid, stroomuitval en ongelijkheid, afgewisseld met marxistische leuzen op prostestborden of muren. We blijven in het zwart-wit van de archiefbeelden, deels om in de sfeer van die tijd te blijven, deels om het beklemmende leven van de hoofdpersonen te symboliseren, zo heeft regisseur Melina León het zelf uitgelegd. En beklemmend is het, deze filmervaring: de gekaderde, kale... » meer lezen

El perro que no calla: absurdistisch en apocalyptisch Argentinië

23-08-2021 by Ruby Sanders

Weinig kijkers zullen in het eerste kwartier van het Argentijnse El Perro que no calla (‘De hond die niet wou zwijgen’) kunnen bevroeden wat hun de rest van de film te wachten staat. Terwijl de vertelling begint met een klein leven vol bescheiden gebeurtenissen, ontaardt ze in apocalyptische sciencefiction – om uiteindelijk weer klein en menselijk te eindigen. Het begint allemaal met een schijnbaar onbeduidend voorval in het leven van dertiger Sebastian, of Seba (gespeeld door de broer van regisseur Ana Katz, Daniel Katz), een bescheiden dertiger die werkt als... » meer lezen

Sin señas particulares: de zoektocht van een Mexicaanse moeder

01-07-2021 by Ruby Sanders

Maanden nadat de zoon van Magdalena het ouderlijk huis in Mexico heeft verlaten om naar de Verenigde Staten te trekken, heeft ze nog altijd niets van hem gehoord. Zou hem iets zijn overkomen? Is hij überhaupt aangekomen bij de grens, of is hij onderwerp ten prooi gevallen aan een van de gevaren die de reis naar het noorden meebrengt? De subtiele en poëtische Mexicaanse film Sin señas particulares van regisseur Fernanda Valadez toont de zoektocht van een Mexicaanse moeder naar haar kind, een zoektocht zoals er jaarlijks duizenden worden ondernomen. In... » meer lezen

Arica: straffeloos afval dumpen in de Chileense woestijn

24-05-2021 by Ruby Sanders

Tien jaar geleden brachten twee jonge documentairemakers in hun afstudeerfilm ‘Toxic Playground’ een milieuschandaal aan het licht: een Zweeds bedrijf bleek in de jaren 80 tonnen giftig afval in Chili te hebben gedumpt. De bewoners werden ziek; baby’s werden geboren met afwijkingen. De film betekende ook het begin van een juridische strijd tussen de bewoners van het Chileense Arica en het Zweedse mijnbedrijf.    Wat is het toch aan het klassieke en tijdloze verhaal van David tegen Goliat dat ons blijft intrigeren? En hoe kan het dat in onze tijd... » meer lezen

Once Upon a Time in Venezuela: Drijvende gemeenschap zinkt steeds dieper weg

26-04-2021 by Ruby Sanders

Tamara is een corrupte afgevaardigde van de heersende socialistische partij, Natalie een lokale onderwijzeres en aanhanger van de oppositie. Gefilmd over meerdere jaren, wordt de Venezolaanse politiek weerspiegeld in een kleine drijvende nederzetting in het meer van Maracaibo. Regie: Anabel Rodríguez Ríos | 99 minuten | documentaire De tekst van het lied dat een oude inwoner van Congo Mirador begint te zingen terwijl hij op zijn bootje ronddobbert, belooft wat: ‘Het grote geluk dat ik heb, geboren te zijn in Congo Mirador…’. Ooit was het inderdaad een groot geluk om... » meer lezen

A la calle: Massaal de straat op in Venezolaanse crisis

26-04-2021 by Ruby Sanders

‘A La Calle’, geregisseerd door Nelson G. Navarrete en Maxx Caicedo, toont de humanitaire crisis in Venezuela en de buitengewone inspanningen van Venezolanen om hun democratie te heroveren op de dictatuur van Nicolás Maduro. Regie: Maxx Caicedo, Nelson G. Navarrete | 111 minuten | documentaire ‘Leven we in Venezuela in een dictatuur?’, vraagt een zichtbaar vermoeide Nicolas Maduro aan zijn aanhangers tijdens een optocht van de socialistische partij. ‘Nee!’, antwoorden zij in koor. ‘Of leven we in een waarachtige democratie?’ ‘Jaaaa!’, joelt zijn achterban. Het lijken simpele vragen, waar de... » meer lezen

La llorona: gruwelen en griezelen om het verleden in Guatemala

11-06-2020 by Ruby Sanders

De bekende Latijns-Amerikaanse volksvertelling over la Llorona (de ‘huilende vrouw’) gaat over een moeder die haar kinderen zag sterven – of soms zelf gedood heeft – en, huilend, naar ze op zoek gaat, meestal ’s nachts en meestal in de buurt van het water. De precieze toedracht van het verhaal kan variëren per land of regio, maar komt er meestal op neer dat de huilende vrouw ook zelf is gestorven en haar dolende ziel pas rust zal vinden als ze haar kinderen gevonden heeft. In de tussentijd boezemt ze angst... » meer lezen

Bioscoopkaarten voor EMA – WIN WIN WIN

28-02-2020

Deze prijsvraag is verlopen.  conSentido geeft in samenwerking met Cinéart 3 x 2 kaartjes weg voor de film EMA, die vanaf 19 maart te zien is in bioscopen in Nederland. Wil jij gratis naar deze Chileens film? Stuur dan vóór 15 maart een e-mail naar info[at]consentido.nl o.v.v. ‘EMA’ en wie weet win jij 2 kaarten! EMA, de nieuwe film van regisseur Pablo Larraín, is een explosief, stijlvol en gewaagd portret van een danseres die alles op alles zet om herenigd te worden met haar zoon. De jonge Ema (Mariana di... » meer lezen

Bioscoopkaarten voor La Cordillera de los Sueños – WIN WIN WIN

27-01-2020

conSentido geeft in samenwerking met Cinéart 2 x 2 kaartjes weg voor de film ‘La Cordillera de los Sueños‘, die vanaf 6 februari te zien is in bioscopen in Nederland. Wil jij gratis naar deze mooie Chileens documentaire? Stuur dan vóór 3 februari een e-mail naar info[at]consentido.nl o.v.v. ‘La Cordillera’ en wie weet win jij 2 kaarten! In Chili zijn de pieken van de Andes nooit ver weg: de bergketen (Cordillera) vormt maar liefst 80 procent van het land. Documentairemaker Patricio Guzmán analyseert de verhouding tussen dat landschap en de... » meer lezen

Divino Amor: verstikkende hemelse liefde in toekomstig Brazilië

09-01-2020 by Ruby Sanders

Over acht jaar is in Brazilië niet langer Carnaval, maar het evangelische festival ‘Amor Supremo’ het grootste feest van het jaar. Iedere bezoeker van overheidsgebouwen en winkelcentra loopt door een elektronisch toegangspoortje, dat direct de burgerlijke stand aangeeft. Bij zwangere vrouwen is voor iedereen te zien hoe de lichtbalk boven het poortje knippert: ‘foetus gedetecteerd’. Het is 2027 en familie staat boven alles. De scheiding tussen kerk en Staat is min of meer opgeheven, en een overheidsfunctionaris is dus tegelijkertijd een dienaar Gods. Zo ziet dertiger Joana het tenminste, die... » meer lezen

The Invisible Life of Eurídice Gusmão: onzichtbare vrouwen in vijftigerjaren Brazilië

05-12-2019 by Ruby Sanders

Het is 1950. De achttienjarige Eurídice (Carol Duarte) en haar twintigjarige zus Guida (Julia Stockler) wonen nog bij hun conservatieve ouders in Rio de Janeiro. De grote droom van Eurídice is een loopbaan als pianiste, Guida hoopt vooralsnog vooral de liefde te vinden. We zijn in de openingsscènes getuige van naar wat later blijkt, de laatste intieme momenten van de twee zussen samen. Ze wandelen in de weldadig groene heuvels rond Rio’s baaien, raken elkaar kwijt. Guida lijkt onverschrokken, Eurídice roept paniekerig haar naam. Even later, terug in hun ouderlijk... » meer lezen

Rojo, dreigende sfeer in het Argentinië van 1975

12-09-2019 by Ruby Sanders

Vandaag is rood. Het is eind 1975, we staan aan de vooravond van de militaire coup in Argentinië. Generaal Jorge Videla zal benoemd worden tot president, die het land de komende acht jaar in een gewelddadige militaire dictatuur zou storten, waarin duizenden Argentijnen zouden verdwijnen, en miljoenen anderen de andere kant op zouden kijken. Maar opperbevelhebber Videla hebben we nog niet ontmoet. Sterker nog, we weten als kijker nog niets van dit alles, en krijgen deze informatie in de derde film van de jonge regisseur Benjamín Naishtat ook niet bepaald... » meer lezen

Temblores: genezen van homoseksualiteit in upperclass Guatemala

15-08-2019 by Ruby Sanders

In Temblores, de nieuwe film van Jayro Bustamantes, wordt een homoseksuele man in Guatemala door zijn familie verplicht om therapie te ondergaan om te ‘genezen’, als hij tenminste zijn huis en kinderen niet wil verliezen. De setting van Jayro Bustamantes tweede film kan op het eerste gezicht niet méér verschillen van zijn debuutfilm Ixcanul (2015). In plaats van vulkanische berglandschappen zijn we in de grote stad, in plaats van eenvoudige plattelandswoningen zitten we in kasten van huizen, in plaats van een tienermeisje als protagonist gaat Temblores over veertiger Pablo. En toch blijken... » meer lezen

Latijns-Amerikaanse films op World Cinema Amsterdam 2019

06-08-2019

World Cinema Amsterdam, het enige echte wereldcinema festival van Nederland, vindt dit jaar van 15 tot en met 24 augustus plaats. Voor het tiende jaar op rij belooft het festival tien dagen lang de beste, onafhankelijk geproduceerde films uit Afrika, Azië, Latijns-Amerika en het Caribisch gebied. Het programma met ruim zeventig lange en korte films afkomstig uit de hele wereld, is te vinden op www.worldcinemaamsterdam.nl. Ook zijn er weer films onder de sterrenhemel, special screenings, feestjes, eten, en veel filmmakers zullen aanwezig zijn op het festival.  Dit jaar zijn er... » meer lezen

Yuli: sprankelende biopic uit Cuba

13-06-2019 by Ruby Sanders

Yuli is een kleurrijke biopic gebaseerd op het leven van Carlos Acosta, een Cubaans balletfenomeen en de eerste zwarte solist bij het Londense Royal Ballet. Met in de hoofdrol niemand minder dan Acosta zelf. De openingsscene van de Cubaanse film Yuli is verrassend: we zien herkenbare beelden van Havana, soms op het stereotype af, van de Malecón (de boulevard), de typerende statige maar afgebladderde panden, politieke leuzen die de muren sieren, kinderen in schooluniformen, klassieke auto’s en bejaarden in parkjes, maar we hóren een klassieke wals in plaats van de bekende... » meer lezen