Latin America Magazine.

Film and Television

Cartucho: rauwe documentaire over nog rauwer onderwerp

06-12-2018 by David ter Avest

In Colombia geldt Cartucho als een haast mythische plek. Een ooit keurige wijk in Bogotá veranderde decennialang in een miserabele plek waar niemand durfde te komen. De hevige sociale problematiek werd niet aangepakt, maar in plaats daarvan werd de wijk platgegooid om op de plek een park aan te leggen. Genoeg reden voor de Colombiaanse stedenbouwkundige Andrés Chávez Sánchez om deze omstreden geschiedenis onderwerp van zijn eerste documentaire te maken. Het resultaat is een rauwe documentaire over een nog rauwer onderwerp. Centraal in de documentaire staan de voormalige, roemruchtige wijk... » meer lezen

Latijns-Amerikaanse films op International Queer & Migrant Filmfestival 2018

23-11-2018

Het International Queer & Migrant Festival, opgericht in 2015, is een filmfestival en platform voor wereldwijde queer kunst en cultuur in relatie tot migratie-onderwerpen. IQMF draagt met haar programmering bij aan een diverse en inclusieve samenleving. De vierde editie van het IQMF festival vindt plaats van 5 t/m 9 december 2018 in De Balie en De School in Amsterdam, en gaat daarna op tournee naar Utrecht, Haarlem, Den Haag en Rotterdam. De volledige selectie omvat meer dan 30 speelfilms, documentaires en shorts in het teken van queer en migratie-onderwerpen uit ruim... » meer lezen

Latijns-Amerikaanse documentaires op IDFA 2018

13-11-2018

Op 14 november start de 31e editie van het International Documentary Festival Amsterdam (IDFA), dat tot en met 25 november zal duren. Het hele programma is online te bekijken en vanaf vandaag zijn online kaarten te koop. Ook dit jaar zijn er weer verschillende documentaires uit of over Latijns-Amerika te zien op het festival. conSentido heeft ze alle 25 voor je op een rij gezet.    Argentinië:    Constructions Fernando Martín Restelli, 2018, 78 min. Intieme beelden van een onrustig jongetje en drie volwassenen schetsen een ontwapenend eerlijk portret van zorgzaamheid en ouderliefde in... » meer lezen

‘Las Herederas’: Loskomen uit Paraguayaanse gevangenis

25-10-2018 by Ruby Sanders

Las herederas is de eerste lange speelfilm van de Paraguayaanse regisseur Marcelo Martinessi (1973) die met zijn debuut meteen verschillende prijzen in de wacht sleepte. Het gevoelige en betekenisvolle drama, over twee samenwonende vrouwen van middelbare leeftijd – geliefden, al is dat niet altijd even duidelijk – won in Berlijn de Zilveren Beer voor beste actrice (voor Ana Brun als Chela), in San Sebastian de Sebastiane Latino Award en in eigen land de Jury Award op het World Cinema Amsterdamfestival. Chela en Chiquita, twee Paraguayaanse vrouwen afkomstig uit (ooit) welgestelde families,... » meer lezen

Onmiskenbaar Paraguay in universele film: Marcelo Martinessi over ‘Las herederas’

25-10-2018 by Ruby Sanders

De Latijns-Amerikaans-Europese coproductie Las herederas is de eerste lange speelfilm van de Paraguayaanse Marcelo Martinessi. Deze zomer won het subtiele drama, over twee vrouwelijke geliefden van middelbare leeftijd, verschillende prijzen waaronder de Zilveren Beer voor beste actrice (voor debuterend actrice Ana Brun) in Berlijn en de Jury Award op World Cinema Amsterdam. Regisseur en scriptschrijver Marcelo Martinessi (1973, Paraguay) was in Amsterdam om zijn prijs in ontvangst te nemen. In interviews lees ik dat u vaak werkt met een kleine crew, van mensen die u al langer kent. Was dat bij... » meer lezen

Chavela: op zoek naar zelf-acceptatie in Mexico

23-08-2018 by Ruby Sanders

De innemende documentaire Chavela vertelt het verhaal van zangeres Chavela Vargas die, eerst in Mexico en uiteindelijk wereldwijd, faam verwierf met interpretaties van traditionele Mexicaanse rancheras. De muziek, door het rauwe stemgeluid van Chavela extra krachtig vertolkt, gaat over tragische liefdes, verlangens, dronkenschap en eenzaamheid. Diezelfde thematiek tekende haar eigen leven. “Het is belangrijk waar we naartoe gaan en niet waar we vandaan komen”, zegt de van oorsprong Costa-Ricaanse, maar in Mexico beroemd geworden zangeres Chavela Vargas (1919-2012) enigszins knorrig tegen haar interviewers. Toch vertelt ze even later over het begin... » meer lezen

Sueño en otro idioma: op zoek naar verdwenen culturen in Mexico

14-08-2018 by Ruby Sanders

  De taal die mensen spreken bepaalt grotendeels de manier waarop zij tegen de wereld, tegen elkaar en zichzelf aankijken. Dat is de premisse van de Mexicaanse film Sueño en otro idioma (I Dream in another language). Hoe de werkelijkheid beleefd wordt; wat de grenzen tussen realisme en surrealisme zijn: allemaal worden ze gevormd door taal. Dus wanneer een taal dreigt uit te sterven, verdwijnt daarmee ook een specifieke wereldvisie. Mooie stof tot nadenken, gebracht door de Mexicaanse broers Ernesto (regie) en Carlos (scenario) Contreras.    In Sueño en otro idioma trekt de... » meer lezen

Latijns-Amerikaanse films op World Cinema Amsterdam 2018

06-08-2018

Op wereldreis zonder de stad te verlaten? Dat kan deze zomer weer bij World Cinema Amsterdam, het filmfestival dat je van 16 tot en met 25 augustus meeneemt naar Latijns-Amerika, Azië en Afrika en het Caribisch gebied. Het wordt de negende editie met negen wereldse films in competitie, het focusprogramma dat zich dit jaar richt op Cuba, films onder de sterrenhemel, special screenings, feestjes, eten, en er zijn ook weer veel filmmakers aanwezig op het festival.  Om te helpen bij de keuze, hebben wij alle Latijns-Amerikaanse films die op het World Cinema Amsterdam te... » meer lezen

El presidente: politieke en persoonlijke zoektocht naar goed en kwaad in Argentinië

19-07-2018 by Ruby Sanders

De spannende film El Presidente, op Cannes geselecteerd voor het Un Certain Regard-programma, is de derde speelfilm van de Argentijnse regisseur Santiago Mitre. In de film vormt een politieke top het decor voor een broeierige thriller met in de hoofdrol een ondoordringbare Argentijnse president wiens politieke vuurdoop samenvalt met een persoonlijke crisis. Wat er in de onherbergzame hoogten van de Andes gebeurt, kan het daglicht veelal niet verdragen. ‘Gelooft u in goed en kwaad?’, vraagt de Spaanse journalist Claudia Klein (Elena Anaya) aan president Hernán Blanco (Ricardo Darín). Zij interviewt... » meer lezen

‘Hemos hecho grandes héroes a partir de la lacra social’: Entrevista con el director de “La Libertad del Diablo”

20-02-2018 by María N. Domínguez

Estremecedor. La libertad del Diablo (‘Devil’s Freedom’) es un documental estremecedor pero vital, una denuncia contra la indolencia. Un documento artísticamente elaborado desde el dolor. Es el retrato de un país sumido entre la violencia de bandas organizadas y la corrupción de sus gobernantes. Son los testimonios de víctimas y victimarios, protegidos con una máscara, especialmente diseñada para el filme. El director mexicano Everardo González cerró el 2017 presentando su documental en el Festival de Cine documental IDFA, en Ámsterdam. En un momento de descanso me concedió esta nutrida entrevista... » meer lezen

Nieuwe serie VPRO: Over de rug van de Andes

07-02-2018

Stef Biemans (bekend van Amor met een snor) maakt een reis door het Andesgebergte en ontdekt aan welke veranderingen Latijns-Amerika onderhevig is. De geschiedenis van het continent is er een van vallen en opstaan. Biemans vraagt zich af hoe het nu gaat met de Zuid-Amerikaan. Stef Biemans zoekt onderweg van Vuurland naar Colombia naar kleine verhalen over grote zaken. Verhalen die iets vertellen over het Zuid-Amerika van nu: “De adembenemend mooie bergen van de Andes leken soms een drempel voor de beschaving te zijn. Je zou het ook om kunnen... » meer lezen

Piripkura: shot medemenselijkheid in Braziliaanse Amazone

24-01-2018 by Ruby Sanders

Piripkura

De Braziliaanse documentaire Piripkura begint met een spannende openingsscène: een handheld camera leidt ons door dichtbegroeid bos, op zoek naar sporen van twee inheemse mannen die door de ploeg gezocht worden. De lens richt zich op de drassige ondergrond, waar in de modder duidelijk zichtbare, verse voetstappen te zien zijn. Opgewonden volgt de kleine expeditie onder leiding van Jari Candor de sporen, die van twee leden van de inheemse Piripkura blijken te zijn. De voetstappen en resten van een recent gedoofd vuur betekenen dat ze hier kort geleden geweest moeten zijn.... » meer lezen

Latijns-Amerikaanse films op het IFFR 2018

19-01-2018

Het International Film Festival Rotterdam beleeft van 24 januari tot en met 4 februari alweer haar 47e editie! Het programma staat online, de kaartverkoop is gestart en dat betekent puzzelen, agenda’s naast elkaar leggen en het meest compleet mogelijke schema bij elkaar priegelen. Om de conSentido-lezer te helpen hebben wij een overzicht samengesteld met alle Latijns-Amerikaanse films die op het festival te zien zijn.  ARGENTINIË: El arrullo de la araña (José Celestino Campusano, 2015, 78 minuten)  Anders dan in andere films van Campusano is het hier geen daden, maar woorden. Het decor is... » meer lezen

Las hijas de Abril: duistere kijk op Mexicaans gezinsleven

17-01-2018 by Ruby Sanders

Wanneer de zeventienjarige Valeria zwanger is staat ineens haar tot dan toe afwezige moeder op de stoep. Om haar dochter bij te staan, zoals ze zelf zegt, maar Valeria heeft haar bedenkingen. En terecht. De Mexicaanse regisseur Michel Franco (Después de Lucia) vertelt een verhaal vol onwaarschijnlijke gebeurtenissen op beschouwende wijze, zonder te oordelen over zijn merkwaardige personages. Aan de kijker de opdracht hierin mee te gaan. Las Hijas de Abril werd net als voorganger Después de Lucia geselecteerd voor de sectie Un Certain Regard op het filmfestival van Cannes. We... » meer lezen

Tamara: vechten om zelfbehoud in Venezuela

07-01-2018 by Ruby Sanders

Regie: Elia K. Schneider | 110 minuten | Tamara is in januari 2018 te zien in filmtheaters door het hele land in het kader van Movies That Matter on tour. Teo voelt zich een vrouw, al heel zijn leven. Tijdens zijn studententijd vertrekt hij naar Parijs, om daar rechten te sturen. In de Franse hoofdstad sluit hij vriendschap met gelijkgestemden en kan hij zijn flamboyante zelf zijn, maar wanneer zijn moeder ziek wordt, ziet hij zich gedwongen terug te keren naar zijn vaderland Venezuela. Daar conformeert hij zich aan de geldende... » meer lezen