PromPerú, de commissie voor promotie van Peru in het buitenland, heeft afgelopen dinsdag een nieuwe campagne gelanceerd om Peru onder de aandacht te brengen bij toeristen en mogelijke exportpartners. Volgens de Peruaanse minister van Buitenlandse Zaken en toerisme José Luis Silva heeft de country branding niet alleen als doel meer toeristen te trekken, maar ook om Peru als een moderne natie te tonen.
Onderdeel van de campagne is een drie minuten durende filmpje. In dit filmpje wordt een zakenman getoond die in 2032 een videoboodschap ontvangt dat hij zichzelf twintig jaar eerder opgestuurd had. Dit filmpje werd geregisseerd door Claudia Llosa, die met haar speelfilms Madeinusa (2006) en La teta asustada (2009) internationale bekendheid kreeg. Het filmpje is onderdeel van het project La Marca Peru (Het Merk Peru), dat in 2009 is begonnen en geleid wordt door PromPerú. Met dit project wil Peru zich als merk presenteren om zo de aandacht van toeristen te trekken. Het nieuwe filmpje werd gisteren op YouTube geplaatst en is een dag later al bijna 200.000 keer bekeken. Ook in Nederland zag ik het voorbijkomen via Peruaanse vrienden op Facebook. “La Marca Perú se lanzá a la conquista del mundo” (Het Merk Peru is klaar om de wereld te veroveren), aldus Jorge Luis Silva.
Hoewel het doel is op Peru in het buitenland op de kaart te zetten, was de eerste uitdaging van La Marca Peru was om door te dringen tot de Peruanen. Lange tijd hadden Peruanen weinig eigenwaarde en gevoel van trots voor hun land. Pas als de Peruanen zelf alle positieve aspecten van het land zouden herkennen, zoals de opkomende economie, een bloeiende gastronomie en belangrijke export-Peruanen, zou dit idee ook naar het buitenland over kunnen worden gedragen, zo was het idee van PromPerú. Dit begon met de 15 minuten durende documentaire From Perú for Peru, waarin Peruaanse beroemdheden als ambassadeurs naar het dorpje Peru in Nebraska reizen om de inwoners van dat dorp Peruaanse gewoontes, eten, muziek en tradities te laten zien. Deze documentaire werd in delen uitgezonden op radio en tv, vertoond in filmtheaters en was te horen op de radio. En met succes: de documentaire werd gedeeld op sociale media en is met een miljoen hits de meest succesvolle campagne uit de Peruaanse geschiedenis. Ook lokale merken als Inka Kola en Leche Gloria begonnen La Marca Peru te promoten. De documentaire won een Webby Award voor beste online film in de categorie Travel and Adventure en twee Bronzen Leeuwen in Cannes.
Het nieuwe promotiefilmpje, Campaña de Lanzamiento Internacional 2012:
De documentaire From Perú for Peru op YouTube
Bekijk hier de website van La Marca Peru en hier de uitleg van de campagne.
Jetske
Lotte,
Wat een geweldig mooi filmpje! En een geweldige promotie voor Peru, wil er nu ook naartoe!
Jetske
Lotte van Oudheusden
Er is weer een nieuw filmpje van La Marca Peru verschenen. Dit keer gaan bewoners uit het Peruaanse Loreto in de Amazone naar het gelijknamige Loreto in Italië om de Amazone te promoten. Bekijk het hier: http://youtu.be/zYcGSiHf6JE