Rond de zesduizend bezoekers telde het Festival Latino Americano Rotterdam in zijn tweede editie, dat van 23 tot en met 27 augustus jl. plaatsvond. Tientallen films en documentaires, concerten, livemuziek, workshops, mini- en buitenbios, kinderprogramma’s, gasten, regisseurs en muzikanten brachten vijf dagen lang de Latijns-Amerikaanse sfeer naar de havenstad. Dit jaar was het evenement gefocust op Cuba. “Toen Castro overleed en Obama de relatie met Cuba wilde herstellen, dachten wij, hoe gaat de wereld hierop reageren? Hoe reageert Cuba hierop? De wereld was eigenlijk aan het kijken, wat gaat hier gebeuren? Wij vonden het een heel actueel thema om Cuba te kiezen als land in ontwikkeling, in transitie”, vertelt Irma Dulmers, programmeur van het Festival Latino Americano Rotterdam.
In het programma waren onder de films de volgende titels te vinden: La Novia del Desierto (Argentinië, 2017), El sonido de las cosas (Costa Rica, 2016), La última tarde (Peru, Colombia 2016) en La mujer fantástica (Chili, 2017). Onder de Cubaanse films waren de recente films El Techo, Últimos Días en La Habana en Pequeñas Mentiras Piadosas geprogrammeerd, naast de klassiekers Memorias del subdesarrollo en Fresa y Chocolate.
María N. Domínguez sprak voor conSentido met Irma Dulmers over het FLAR.
Wat zijn de doelen van het festival?
“Wij willen de Zuid-Amerikaanse cultuur, vooral film en muziek, naar buiten brengen en de bezoekers de kans geven om kennis te nemen van prachtige waardevolle Latijns-Amerikaanse films en muziek die op andere wijze niet te zien zijn in Nederland. Want eigenlijk wordt maar een heel klein percentage films uit Zuid-Amerika aangekocht. Dus door het jaar heen kun je in de reguliere bioscopen alleen films zien die door Nederlandse distributeurs zijn aangekocht. Ook willen wij graag film met muziek combineren omdat dit theater een prachtige concertzaal heeft en wij denken dat muziek en film elkaar wederzijds heel positief kunnen beïnvloeden. Tot slot denken we dat in Rotterdam, waar de populatie heel gemengd is, veel interesse is om kennis te nemen van andere culturen, en zeker ook van de Zuid-Amerikaanse cultuur.”
Als we het over de criteria voor de filmselectie hebben…?
“Dan beginnen we met kwaliteit, dus het moet een film zijn die ons aanspreekt en die kwalitatief goed is. Wij zijn niet erg gefocust op een bepaald soort film. Dat blijkt ook uit de diversiteit van de selectie van dit jaar. Wij hebben lange films, korte films en low budget films, maar we vertonen ook grote populaire films. Wij zoeken altijd naar een balans tussen muziekfilms en recente films en indie of independent films. In recente films zoeken wij ook een balans tussen het verschil in onderwerp. Zo kun je meer politieke films hebben, meer sociale drama’s. Maar de hoofdcriteria zijn: een film moet kwaliteit hebben en moet ons aanspreken. De artistieke kwaliteitsfilms, daar gaan wij in eerste instantie voor.”
Wanneer is de inzending van films mogelijk?
“Door het jaar heen kunnen makers een link van hun film naar ons toesturen, of een dvd, maar inmiddels gaat alles online. Zo kunnen makers direct een link naar het festival sturen. We bezoeken ook zelf festivals, zoals in Toulouse, in Havanna, in Mexico, in Berlijn en in Cannes. Daar zoeken we zelf naar films. Wat wij toegestuurd krijgen, kijken wij altijd en daarvan (er zijn bij elkaar veel films; een paar honderd) maken wij een selectie van 35 films. Het is dus wel moeilijk om te zeggen waarom wel of waarom een film niet wordt geselecteerd. De gemiddeld Zuid-Amerikaanse film die wij uitkiezen, is een toegankelijke arthousefilm, zo kan ik het wel stellen. De Latijns-Amerikaanse film is zo divers als Latijns-Amerika zelf divers is. Alle landen hebben hun eigen culturele identiteit, hun eigen kwaliteiten. Dat is precies wat dit festival wil laten zien: de diversiteit van Latijns-Amerika.”
Achtergrond van het festival
In de jaren negentig vond het Festival Latinoamericano de Cine y Literatura diverse malen plaats in Lantaren/Venster aan de Gouvernestraat in Rotterdam. Daarna is het Latin American Film Festival (LAFF) jarenlang met veel succes georganiseerd in Utrecht. In 2016 is het festival terug in Rotterdam in de nieuwe locatie van Lantaren/Venster. Dit festival is mogelijk gemaakt in samenwerking met het filmplatform Oficine, een initiatief van een aantal oud-medewerkers van de vorige festivals, die zich in blijven zetten om de Latijns-Amerikaanse film onder de aandacht van het Nederlandse en Belgische publiek te brengen.
Meer informatie:
Festival: http://www.festivallatinoamericano.nl/
Lantaren Venster: http://www.lantarenvenster.nl/31-Film
Oficine: http://www.oficine.nl/
reageren