In Mexico is een nieuwe term ontstaan: de “caza bots”. Dit is een groep activisten die op online sociale netwerken actief of zoek gaan naar politici die valse accounts gebruiken om hun online netwerk ogenschijnlijk te vergroten. Het woord bots is een verwijzing naar de “robots”, computerprogramma’s die nepaccounts op Twitter en andere sociale media aanmaken. Door deze nepaccounts als volgers van een politicus of politieke partij in te stellen lijkt het erop dat deze meer volgers heeft dan hij daadwerkelijk heeft.
Dit is een nieuwe invulling van een veelgebruikte electorale strategie in Latijns-Amerika, die in Mexico bekend staat als “acarreo”, waarbij groepen mensen worden getransporteerd naar grote politieke evenementen in ruil voor een financiële vergoeding, eten of drank. Hoewel deze strategie niet direct voor meer kiezers zorgt, draagt het bij aan het versterken van het imago van een politieke partij. Als een partijbijeenkomst veel toeschouwers heeft zal het eerder het nieuws halen. Zo ook in de sociale media. Zo publiceerden kranten in Mexico Stad recentelijk het bericht dat een kandidaat van de Partido Revolucionario Institucional 2 miljoen likes op zijn Facebook had verzameld. Ook worden bots regelmatig gebruikt om fouten van tegenstanders te verspreiden of gunstige informatie door te sturen. De caza bots proberen deze nieuwe praktijk aan het licht te brengen.
Bron: BBC Mundo
reageren