Latin America Magazine.
 
Art

‘Opaque Spirits’ van Arturo Kameya

  • data:07/03 - 26/05
  • locatie:Marres
  • adres:Capucijnenstraat 98, Maastricht

‘Waarom doen we alsof we een staat hebben?’
José Ignacio Cabrujas, 1987

De Venezolaanse toneelschrijver Cabrujas vergeleek ooit de natie met een hotel, een tijdelijke plek die geen eigendom is van de bewoners en daarom niet opgeknapt hoeft te worden. De staat speelt de rol van beheerder van dit hotel, maar faalt erin om zijn gasten een basisniveau van comfort te bieden.

In de lente van 2024 zal de Peruaanse kunstenaar Arturo Kameya het huis van Marres ombouwen tot een hotel waar de geesten van de mislukte staat Peru hun intrek hebben genomen. De gevel toont enorme schilderijen met moderne messianistische beelden. Binnen vinden bezoekers allerlei scènes, waaronder een betegeld badhuis dat zich voordoet als restaurant, een meerarmige bierfontein en een grote bovenkamer met drijvende vissen. Het interieur is een allegorie van de Peruaanse staat. Het weerspiegelt een schijnwereld waarin de waarheid minder belangrijk is dan wat uit pure noodzaak wordt opgeroepen.

De kunstenaar maakt de tentoonstelling in samenwerking met Claudia Martínez Garay.

Officiële opening
Datum: zaterdag 9 maart 2024
Tijd: 17:00u
Locatie: Marres, Maastricht

Bio

De multimediale werken van Arturo Kameya (Peru, 1984) brengen een reeks visuele cultuurtalen samen en verbinden uiteenlopende verhalen, populaire mythen en historische gebeurtenissen. Zijn werk vermengt geschiedenis, mythologie en populaire cultuur om de dagelijkse strijd en tegenstrijdigheden van zijn geboorteland weer te geven.

Kameya studeerde aan de Pontificale Katholieke Universiteit van Peru in Lima (PE) en was resident aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam (NL). Kameya’s werk werd tentoongesteld op Memory is an Editing Station, 22e Biënnale Sesc_Videobrasil in São Paulo (BR) in 2023; We, on the Rising Wave, Busan Biennale (SK) in 2022 en op Soft Water Hard Stone, de vijfde New Museum Triënnale, New York, NY (VS) in 2021.

Solo-exposities omvatten Los Ovnis, GRIMM, New York, NY (VS); En esa pulga se mezcla nuestra sangre / In that flea, our blood mixes, GRIMM, New York, NY (VS); Drylands, Dordrechts Museum, Dordrecht (NL); GRIMM, Amsterdam (NL); Grandma’s Cooking Recipes, GRIMM, Amsterdam (NL); Depósito de Sombras, Alliance Française, Lima (PE); Allá en el Caserío, Acá en el Matorral (met Claudia Martínez Garay) Ginsberg Galeria, Lima (PE); Ghosts Don’t Care if You Believe in Them, Hotel Maria Kapel, Hoorn (NL); Ghost Stories, Alliance Française, Lima (PE); Ciencia Ficción, Wu Gallery, Lima (PE); Land at the End of the Sea (met Claudia Martínez Garay), Galería del Centro Cultural Británico de San Juan de Lurigancho, Lima (PE).

Het werk van Kameya maakt deel uit van talloze collecties, waaronder de Beth Rudin DeWoody Collection (VS); ING Collection (NL); Institute of Contemporary Art, Miami (VS); Museo de Arte de Lima, MALI (PE) en de Saastamoinen Foundation (FI).