De Codex Ibarra
Quito, de hoofdstad van Ecuador, kende rond 1700 een bruisend muziekleven. De uitstekende muziek die aan de kathedraal werd gecomponeerd is pas recent herontdekt. In dit concert klinken meerstemmige villancicos – eigenlijk volksmuziek, maar hier met religieuze teksten. Het succes van dit repertoire was vooral te danken aan de vermenging van de Europese barokstijl met traditionele Latijns-Amerikaanse elementen. Música Temprana vult het programma aan met andere, levendige kerstmuziek uit Ecuador en Peru.
Música Temprana
Lina Lopez, Olalla Alemán sopraan
Luciana Cueto, Sofia Patsi alt
Emilio Aguilar, Fabio Furnari tenor
João Luis Veloso Paixao bas
François de Rudder dulciaan
Joanna Seitz harp
Joshua Cheatham violone
Catalina Vicens orgel
Adrián Rodriguez van der Spoel gitaar en artistieke leiding
I Serafijnen
Tono de la Virgen
Traditioneel, 20e eeuw, Venezuela – arr. A. van der Spoel
Celebre la tierra, cielos
Muziek: anoniem / tekst: María de Jesús
De uno en uno
Muziek: Manuel Blasco (1628-1695) / tekst: María de Jesús
II Schoonheid
Zangarilleja
Muziek: traditioneel & Santiago de Murcia (1673-1739), bron gitaarpartij: Codex Saldívar, ca. 1734 / tekst: traditioneel, 18de eeuw
El cielito
Anoniem, bron: Antonio Pereyra Pacheco y Ruiz, Noticias histórica de Arequipa, 1816.
Muy hermosa es María
Muziek: Anoniem / tekst: Santa Catherina (sommige coupletten)
III Brood
Ese viril con pan
Al Santísimo
Muziek: Anoniem / tekst: María de Jesús, Josefa de San Martín
Vamos al lugar amor
Al Santísimo Sacramento
Anoniem
Vamos todos a ver
A la Navidad
Muziek: Joseph Hurtado (ca. 1660-1722) / tekst: María deJesús
IV Tijd
Tonada de ordeño
Antonio José Estévez Aponte (1916-1988), Venezuela – arr. A. van der Spoel
Oigan que da
Al santísimo Sacramento
Muziek: Anoniem / tekst: María de Jesús
V Feest
Cumbée (instrumentaal)
Santiago de Murcia (1673-1739), bron gitaarpartij: Codex Saldívar, ca. 1734
Fuentes si nacéis
A la Navidad
Anoniem
La chacona me piden
A la Navidad
Manuel Blasco (ca. 1628-1696)
Seguilda, marineros
De Navidad
Anoniem / tekst: María de Jesus, refrein uit Sevilla, 1629
‘Hoe kan het dat een stad als Quito, barok werelderfgoed van de Unesco, zijn muzikale verleden nog niet gevonden heeft? Om elke hoek kom je wel een kerk of klooster tegen, waarvan we door geschriften en schilderijen weten dat er veel muziek gemaakt werd. Toch is het enige muzikale voorbeeld dat we daar tot nu toe van hebben de Codex Ibarra. Ik ben erg onder de indruk van de scherpzinnigheid en oorspronkelijkheid van deze vocale muziek. De teksten zijn door nonnen geschreven, die zongen en ook orgel speelden.’
Música Temprana werd in 2001 opgericht door de Argentijns-Nederlandse dirigent Adrián Rodríguez Van der Spoel, en specialiseert zich in barokrepertoire uit Latijns-Amerika. De musici van Música Temprana zijn klassiek geschoold maar hebben allen muzikale wortels in de Latijns-Amerikaanse muziektraditie, waardoor barok en folklore hand in hand gaan. Het repertoire is vooral afkomstig uit de archieven, kathedralen en Jezuïetenmissies van Latijns-Amerika, waar Adrián Rodríguez Van der Spoel regelmatig speurt naar vergeten composities.